Business Games verbeteren prestaties van medewerkers

Prestaties van werknemers verbeteren?

door | business games, ervarend leren

Optimaliseren van de prestaties van werknemers is een doel dat organisaties met elkaar gemeen hebben, ongeacht de bedrijfstak. Een reden hiervoor is dat het salaris een belangrijke post in de begroting is. Des te beter individuele medewerkers presteren, des te beter zal de einduitkomst voor de organisatie als geheel zijn. Daarnaast leiden betere prestaties ook tot voordelen die verder gaan dan het budget — als het hele team op zijn best presteert is het moreel hoger en medewerkers zijn meer betrokken. Echter, ondanks het feit van deze gezamenlijke doelstelling, is er niet één panklare oplossing. Elke organisatie wordt geconfronteerd met zijn eigen set van uitdagingen, en deze vereisen unieke oplossingen.

Om tastbaar betere prestaties én meetbare resultaten te behalen, is experiential learning in de vorm van Business Games een oplossing waar steeds meer organisaties gebruik van maken. Hier vindt u de drie belangrijkste redenen waarom het werkt:

 

1. Parallellen met het echte leven creëren een veilige leerruimte

Hét basisprincipe achter ervaringsgerichte training is dat deelnemers meer onthouden na het zelf doen van iets dan na het luisteren naar een presentatie bijvoorbeeld. In onze Business Games worden meeslepende avonturen gebruikt die de uitdagingen nabootsen die mensen regelmatig tegenkomen op de werkplek.

De meeste mensen kunnen zich bijvoorbeeld wel voorstellen hoe frustrerend het is als het team keihard werkt, maar niet de verwachte resultaten haalt. In plaats van een cursus resultaatgericht werken kan een Business Game het thema van een reis door de gevaarlijke woestijn op zoek naar het goud van de woestijn koningen gebruiken. In deze Business Game worden scenario’s gecreëerd waarin teams onder tijdsdruk beslissingen moeten nemen om een zo goed mogelijk resultaat te halen. Ze maken onderweg onvermijdelijk fouten en leren van hun eigen ervaring hoe ze kunnen verbeteren én door de aanpak en resultaten van andere teams.

Tijdens “het spelen” van de Business Game zullen deelnemers zich niet eens realiseren dat ze hun vaardigheden aan het verbeteren zijn. Ze zijn intens geconcentreerd op het oplossen van de puzzel en werken samen om input van iedereen te krijgen, snel beslissingen te nemen en taken toe te wijzen. Een voordeel van deze aanpak is dat deelnemers makkelijker nieuwe vaardigheden testen en daar fouten mee durven maken omdat er geen consequenties uit de praktijk zijn. Ze hebben een veilige ruimte om te oefenen terwijl ze volledig ondergedompeld zijn in het scenario. Een debrief na afloop koppelt de Business Game aan praktijksituaties en mensen zijn gemotiveerd om de nieuwe vaardigheden toe te passen, omdat ze uit eigen ervaring weten dat ze effectief zijn.

 

2. Je kunt de uitkomsten voorspellen.

Niets van een Business Game is toevallig. Elk scenario is zorgvuldig ontworpen om deelnemers een specifiek pad te laten afleggen dat eindigt met het leren van een nieuw concept of van een nieuwe vaardigheid. Mensen zijn van nature geneigd om te proberen “het spel” te winnen, “de puzzel” op te lossen of de uitdaging het hoofd te bieden. Terwijl een facilitator hen begeleidt in een proces dat uiteindelijk resulteert in succes, bevat het ook een aantal tegenslagen die leermomenten mogelijk maken. Na het winnen (of verliezen) van de ervaring, is het van cruciaal belang om de verbinding te maken met hoe ze dezelfde vaardigheden en gedragingen ook kunnen gebruiken of veranderen om succesvol te zijn op het werk.

Elke Business Game kan (en zou moeten) worden aangepast aan uw organisatie. Door de bedrijfscultuur, teamstructuren en industriejargon te leren en te gebruiken, kan de facilitator de ervaring specifiek aan de groep aanpassen. Dit zorgt ervoor dat de geleerde lessen effectief worden gekoppeld aan de situaties die mensen in hun dagelijkse leven op het werk tegenkomen.

 

3. Deelnemers zijn volledig betrokken

Aan de zijlijn zitten is geen optie bij onze Business Games! Zelfs mensen die aanvankelijk tegen het idee zijn (“ik ben geen spelletjes-mens”), worden er onvermijdelijk in “gesleurd”. Dit komt omdat het leuk én uitdagend is. Als ze eenmaal volledig betrokken zijn, kunnen deelnemers het leren door te doen gewoon niet vermijden, en dat leidt er uiteindelijk toe dat het beter blijft “hangen”.

 

Persoonlijke investering in prestaties

Betrokkenheid is niet de enige factor die bijdraagt aan het verbeteren van de prestaties van medewerkers. Deelnemers hebben ook persoonlijk geïnvesteerd in hun resultaten in de Business Game. Wanneer de trainingsresultaten zijn gekoppeld aan succes op het werk, vertaalt dat zich gemakkelijk in een wens om de prestaties op het werk te verbeteren en hetzelfde succes te ervaren (of falen niet meer te ervaren) door nieuw gedrag te implementeren.

Het hebben van een gedeelde ervaring draagt ook bij aan gedragsverandering op de lange termijn. Na samen een intense uitdaging doorgemaakt te hebben, vertrekken teamleden met een gezamenlijk doel, de hulpmiddelen om het te bereiken, en de collectief opgedane kennis om elkaar te kunnen ondersteunen.

 

Door een meeslepende ervaring te bieden die:

  • de deelnemers door een leertraject loodst,
  • een veilige ruimte creëert om nieuwe ideeën te testen, en
  • individuen motiveert om hun eigen gedrag te veranderen en zo hun prestaties te verbeteren,

hebben Business Games het in zich om het soort blijvende verandering te creëren dat traditionele training alleen meestal niet in staat is om te bereiken.

Interesse in onze aanpak van gedragsverandering die tot betere prestaties leidt?

Heb je dit artikel met plezier en/of interesse gelezen? Wil je vaker artikelen ontvangen over business games?

Meld je dan aan voor onze mailing list!

Share This