9 redenen waarom Business Games succesvol gedrag veranderen

door | business games, ervarend leren, veiligheid op de werkvloer

Veel Learning & Development professionals, maar ook leidinggevenden worstelen met hoe zij succesvol gedragsverandering kunnen faciliteren. In projectomgevingen bijvoorbeeld om meer resultaatgericht te werken. In productieomgevingen om medewerkers te bewegen altijd de veiligheidsprocedures te volgen. In bouwcombinaties om beter samen te werken. Of in klantcontactomgevingen om echt klantgericht te gaan denken en handelen.

 

veel organisaties worstelen met het realiseren van gedragsverandering

De juiste trainingsmethodiek

Veelal worden er trainingen ingezet om medewerkers te motiveren en te bewegen om zich anders te gedragen. Maar te vaak hebben die trainingen niet het gewenste effect. Eén van de redenen is dat die trainingen niet van de juiste trainingsmethodiek gebruik maken. Gedragsverandering realiseren is een vak apart, en vereist een specifieke benadering. “Experiential Learning”, oftewel “leren door te doen” is de trainingsmethodiek die er op het gebied van gedragsverandering met kop en schouders bovenuit steekt. Leren door te doen, daar op te reflecteren en zelf te ontdekken heeft veel meer impact op mensen. Dat maakt dat ze sneller leren, meer betrokken zijn, en eerder geneigd het geleerde in de praktijk toe te passen.

 

Bij Eagle’s Flight hebben we al meer dan 27 jaar ervaring met deze trainingsmethodiek. We zijn met name trots op de thematische business games die we ontwikkeld hebben en met veel succes inzetten bij verandertrajecten. Leren door te doen, en er ook nog eens heel veel plezier bij hebben!

 

De 9 redenen waarom thematische business games succesvol gedrag veranderen vind je onder de video!

 

Let wel, onze thematische business games zijn geen business simulaties. Dat wil zeggen, deelnemers worden niet in een scenario geplaatst waar ze onderdeel van een bedrijf zijn (zoals bijv een sales manager, logistiek manager, magazijn manager, etc). Het woordje “thematisch” staat voor de avontuurlijke aard van de games, zoals: Een reis door de (fictieve) woestijn op zoek naar het goud van de woestijnkoningen (Gold of the Desert Kings), of een klein stadje in het Wilde Westen van 1869 dat een grote commerciële kans krijgt door materialen te leveren voor een spoorweg (Rattle Snake Canyon). Avontuur, plezier en waardevolle lessen gegarandeerd!

 

9 redenen waarom thematische business games succesvol gedrag veranderen

 

1. Ze maken een onuitwisbare indruk. Thematische business games inspireren deelnemers door middel van story-telling. Het gebruik van effectieve en tot de verbeelding sprekende thematisering (story telling) creëert een ervaring die maakt dat deelnemers met plezier en vol overgave participeren. We merken vaak dat de begrippen uit de business games gebruikt blijven worden op de werkvloer waardoor gedragsverandering lang nadat de ervaring voorbij is nog leeft en gestimuleerd wordt.

2. Ze gebruiken plezier als motivator voor gedragsverandering. Als deelnemers volledig opgaan in een uitdagende ervaring wordt leren ineens leuk. En als leren leuk is, heeft het meer impact en wordt het langer onthouden en eerder toegepast in de praktijk. Er ontstaat een intrinsieke motivatie om de opgedane inzichten en lessen toe te passen in de praktijk.

3. Ze maken het persoonlijk. Gedragsverandering vindt alleen duurzaam plaats als mensen zelf kiezen te willen veranderen. En dat doen ze pas als ze inzien wat ander gedrag ze oplevert. Thematische business games zijn zo ontwikkeld dat mensen gelijk ervaren wat nou precies de gevolgen zijn van verschillende keuzes en gedrag. Zo ontdekken zij snel welke keuzes en gedrag ze de beste resultaten opleveren.

4. Fouten maken zonder consequenties. Van fouten leren we vaak het meeste en het snelste. Maar fouten maken doet niemand graag, en al helemaal niet in een training met je collega’s waar dat negatief op je werkcapaciteiten afstraalt. Thematische business games zijn zo ontwikkeld dat ze een veilige setting creëren met een activiteit die helemaal niet lijkt op de dagelijkse werkpraktijk. De activiteit wordt bewust gethematiseerd om de verbindingen met de dagelijkse werkpraktijk te maskeren waardoor mensen ongeremd meedoen, niet bang zijn om te falen en makkelijk eigenaarschap nemen voor hun gedrag.

5. Ze benutten de voordelen van onmiddellijke feedback. Hoe meer tijd er zit tussen bepaald gedrag en het bijbehorende resultaat/gevolg, des te meer de bewustwording van de oorzaak-gevolg relatie afneemt. Thematische business games zorgen er voor dat gedrag en bijbehorend resultaat/gevolg snel zichtbaar zijn. Door deze vorm van onmiddellijke feedback ontstaan er krachtige leereffecten.

6. Ze bieden simpele metaforen. Mensen onthouden vaak erg weinig van wat ze horen. Thematische business games creëren daarom metaforen die makkelijk te onthouden zijn en ingewikkelde dingen simpel maken. Daarnaast refereren ze direct aan game-ervaringen waardoor ze ook echt ‘leven’ in het bewustzijn van deelnemers.

7. Ze werken met een krachtige ‘debrief’. Een relevante ‘debrief’, oftewel ‘reflectie’ op de game is de meest kritische component van deze trainingsmethodiek. Het is niet genoeg om te weten hoe je kunt winnen in de ‘game’; het geleerde moet vertaald worden naar het werk. En dat is wat een krachtige debrief doet. Het verbindt de opgedane inzichten in de game aan de werkelijkheid, en beantwoord de vraag met welk gedrag je kunt ‘winnen’ op het werk.

8. Ze bouwen overtuiging om te willen veranderen. Voordat organisaties de vruchten kunnen plukken van training, moeten medewerkers zich betrokken voelen bij hun eigen leerproces. Gedragsverandering realiseer je niet in een dag, dus werknemers moeten daar na de training zelf eigenaarschap voor nemen. Door de enerverende vorm van thematische business games zijn deelnemers opgeladen en enthousiast om het geleerde toe te passen in de praktijk. Het veranderen van hun gedrag leverde ze namelijk ‘winst’ op in de game, en ze hebben ontdekt dat dat in de werkpraktijk niet anders is.

9. Ze zijn veelzijdig. Organisaties kunnen thematische business games voor vele doelen gebruiken. Bijvoorbeeld om bewustwording te creëren, om een boodschap te versterken, om een nieuwe strategie te delen, om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, of om specifieke veranderingen in mindset, gedrag en vaardigheden te realiseren.

 

Thematische Business Games zijn een vorm van Experiential Learning. Wil je weten waarom, wanneer, en voor wie deze methodiek de juiste trainingstool is? Vul je gegevens in om direct gratis en vrijblijvend het ebook “FAQ’s of Experiential Learning for Organizational Development ” te ontvangen.

AF EN TOE INTERESSANTE ARTIKELEN OVER BUSINESS GAMES ONTVANGEN?

MELD JE AAN VOOR ONZE MAILINGLIJST.

Share This