8 tips voor het inkopen van online trainingen

COVID-19 heeft de wereld van zakelijke trainingen zo goed als op zijn kop gezet. Zelfs nu maatregelen langzaamaan weer worden versoepeld, lijkt het er op dat we nog wel een tijdje vast zitten aan social distancing. Live trainingen (binnen) kunnen inmiddels wel weer georganiseerd worden (met een maximaal aantal deelnemers tegelijk), maar er moet onderling nog wel anderhalve meter afstand worden gewaarborgd. Dat betekent dat een groot aantal trainingen live nog steeds niet plaats kan vinden, of in een aangepaste vorm die vaak nogal geforceerd aanvoelt en ook veel van zijn effectiviteit verliest.

De kans is groot dat jouw organisatie zich oriënteert op het inkopen van online trainingen, ook wel remote learning, virtual learning of e-learning genoemd, waarbij met de laatste term vooral zelfstandig leren (kennisvergaring) wordt bedoeld. Het selecteren van de juiste online training kan nogal eens een opgave zijn, want hoe bepaal je welke online training en welke aanbieder geschikt is? Naast de inhoud is de vorm van de training minstens even belangrijk. Door het huidige thuiswerk- en video conference gehalte zijn medewerkers scherm-moe, en is het een grote uitdaging om ze tijdens een online training betrokken en actief te houden, de basisvoorwaarden voor het bereiken van welk leerdoel dan ook.

Om je te helpen vind je hieronder een 8-tal praktische en inhoudelijke tips die je zullen helpen bij het kiezen van de juiste online training.

  • Let op welke mate van (inter)actie is ingebouwd
  • Check het ‘fun-gehalte’
  • Let op of pauzes zijn ingebouwd 
  • Maak online kennis met de trainer/facilitator
  • Check de toegankelijkheid en het gebruiksgemak van de techniek voor jouw doelgroep
  • Vraag naar de mogelijkheden tot borging/opvolging
  • Vraag om een demo

En tot slotte nog een algemene tip die je kan helpen de juiste online trainer of aanbieder te kiezen:

  • Het gaat niet om de vragen die jij stelt, maar de vragen die jou worden gesteld!

Tip 1: de mate van interactie

Omdat dit een erg belangrijke tip is, gaan we hier wat uitgebreider op in dan de rest van de tips. Kijken naar een scherm is vermoeiend. En in deze tijd doen mensen die thuiswerken dat bijna de hele dag, vooral ook door het vele video conferencen. Een training vereist nog meer van mensen, want het is de bedoeling dat ze er iets van leren. Zorg er dus voor dat de online training die je kiest een hoge mate van (inter)actie en/of afwisseling heeft. Als er meer dan 3 minuten achter elkaar ‘gezonden’ wordt door de trainer, dan heb je al kans dat mensen afhaken of simpelweg niet in staat zijn informatie echt op te nemen. Als de trainer storytelling toepast kun je die 3 minuten misschien iets oprekken, maar toch begeef je je in de gevarenzone. De standaard action learning methodieken die doorgaans goed werken in een live setting, vallen online al snel door de mand als er geen goede afwisseling in informatieoverdracht en werkvormen wordt gekozen. Let bij het kiezen van een online training dus goed op of het ‘zenden van informatie’ door de trainer goed afgewisseld wordt in vorm, dus bijvoorbeeld door te praten, te laten lezen, ruimte te geven voor discussie (plenair of in break out rooms), een videofragment te laten bekijken, en story telling technieken toe te passen. Als het gaat om vaardigheidstrainingen of het realiseren van veranderingen in mindset en gedrag, dan moet het ‘zenden’ tot een minimum beperkt zijn, en deelnemers vooral aan het werk worden gezet. Mensen leren het meeste van hun eigen ervaringen, dus door zelf te doen en te beleven. Experiential learning (ervarend leren) is een zeer geschikte methodiek om dit te realiseren.

Tip 2: Fun-gehalte

Als mensen plezier hebben zijn ze meer betrokken en onthouden ze ook meer. Vraag de trainer/aanbieder hoe ze er voor zorgen dat mensen de training leuk vinden en op welke manier ze humor inzetten. Plezier kan ook gecreëerd worden door uitdagende activiteiten aan te bieden en door thematisering toe te passen. Met thematisering wordt bedoeld dat activiteiten niet direct gerelateerd zijn aan het werk, maar die wel dezelfde belangrijke elementen in zich hebben. Zodra een activiteit teveel lijkt op ‘werk’, wordt deze automatisch als vermoeiender ervaren dan als het lijkt op een spel. Een mooi voorbeeld zijn de game-based trainingen en online escaperooms die dienen om deelnemers inzichten over teamdynamica op te laten doen. De activiteit (game of escape room) lijkt dus totaal niet op het werk, waardoor deelnemers enthousiast en onvermoeibaar aan de slag gaan. Na de activiteit wordt dan in een reflectieproces de theorie over teamdynamica gekoppeld aan wat er tijdens de activiteit gebeurde.

Tip 3: Pauzes

Als mensen plezier hebben zijn ze meer betrokken en onthouden ze ook meer. Vraag de trainer/aanbieder hoe ze er voor zorgen dat mensen de training leuk vinden en op welke manier ze humor inzetten. Plezier kan ook gecreëerd worden door uitdagende activiteiten aan te bieden en door thematisering toe te passen. Met thematisering wordt bedoeld dat activiteiten niet direct gerelateerd zijn aan het werk, maar die wel dezelfde belangrijke elementen in zich hebben. Zodra een activiteit teveel lijkt op ‘werk’, wordt deze automatisch als vermoeiender ervaren dan als het lijkt op een spel. Een mooi voorbeeld zijn de game-based trainingen en online escaperooms die dienen om deelnemers inzichten over teamdynamica op te laten doen. De activiteit (game of escape room) lijkt dus totaal niet op het werk, waardoor deelnemers enthousiast en onvermoeibaar aan de slag gaan. Na de activiteit wordt dan in een reflectieproces de theorie over teamdynamica gekoppeld aan wat er tijdens de activiteit gebeurde.

Tip 4: Online kennis maken met de trainer/facilitator

In een live training heeft een trainer/facilitator een scala aan tools tot zijn beschikking om verbinding te realiseren met deelnemers. Denk dan aan verbale en non-verbale communicatie, spelen met nabijheid, afstand, en positionering en het gebruik van hulpmiddelen zoals flip-overs e.d. Online is dat toch een stuk moeilijker. Als je online kennis maakt met de trainer/facilitator kun je gelijk een goed beeld krijgen van hoe deze overkomt op de groep en of hij/zij de energie, uitstraling, en online gespreksvaardigheden heeft om te binden en boeien.

Tip 5: Toegankelijkheid en gebruiksgemak van de techniek

Kijk kritisch naar welk video conferencing platform gebruikt wordt voor de training en welke aanvullende leeromgevingen. Behalve dat je een conferencing platform wilt dat goed beveiligd is vanuit een privacy oogpunt, wil je ook dat het betrouwbaar is. Naast het conferencing platform worden bij online trainingen ook wel aanvullende digitale platformen gebruikt waar deelnemers informatie moeten bekijken, vragen moeten beantwoorden, of andere verrichtingen moeten doen. Probeer in te schatten of jouw doelgroep daarmee uit de voeten kan. Je wilt niet dat deelnemers (mentaal) afhaken omdat ze moeite hebben met de techniek.

Tip 6: Mogelijkheden tot borging/opvolging

Zelfs de allerbeste online training biedt geen garantie dat jouw mensen het geleerde ook daadwerkelijk gaan toepassen in de praktijk. Het is aan te raden om naast de online training ook verder te vragen naar beschikbare borgingstools of opvolgsessies. Dat hoeft niet zo groots te zijn als de training zelf, maar kan jouw organisatie wel in staat stellen om ook daadwerkelijk de vruchten van de training te plukken.

Tip 7: Vraag om een demo

Het mooie van online trainingsprogramma’s is dat deze altijd en overal toegankelijk zijn. Laat je dus eens door de online training loodsen zodat je zelf een goede inschatting kan maken over de mate van (inter)actie, het fun-gehalte, de techniek, etc. Het zal je beter in staat stellen om te beslissen of deze specifieke training de training is waar je vertrouwen in hebt en die goed aansluit op jouw doelgroep.

En tot slotte de laatste, maar o-zo belangrijke tip:

Tip 8: Het gaat niet om de vragen die jij stelt, maar de vragen die jou gesteld worden

Vaak wordt gedacht dat je bepaalde vragen moet stellen aan een trainer/aanbieder om er achter te komen of je met een goede partij te maken hebt. Dat is natuurlijk tot een bepaalde hoogte waar. Echter valt een goede trainer/aanbieder vooral op door de vragen die hij jou stelt. Hij dwingt jou stil te staan bij zaken waar je wellicht nog helemaal niet bij stilgestaan hebt. Als het goed is zal de allereerste vraag van de aanbieder zijn welke leerdoelen je nastreeft. En let op, want een goede aanbieder zal met jouw antwoord niet al te snel genoegen nemen, maar je het hemd van het lijf vragen. Vragen zoals “Waarom? Wat is de noodzaak of de behoefte? Ervaart de deelnemer dat ook? Waar in de praktijk merk je dat hier nog wat te behalen valt? Hoe komt het dat er een ‘gap’ is aan kennis, vaardigheden of gedrag? Wat hebben de organisatie en leidinggevenden gedaan/nagelaten waardoor deze situatie ontstaan is? Hoe ziet succes er direct na de training uit, en hoe in de weken erna in de werkpraktijk? Welke activiteiten hebben jullie eerder al ingezet? En welke vervolgactiviteiten wil je na de online training nog organiseren om te zorgen dat er ook echt borging ontstaat”. Als een aanbieder je niet dit soort vragen stelt maar gelijk al gaat vertellen over een van zijn trainingen, wil ik je het dringende advies geven om verder te zoeken.

Heb je een vraag of wil je een vrijblijvend gesprek hoe wij je kunnen helpen? Neem dan contact op met Peter.

12 + 11 =

Geschreven door Peter van den Nagel

Als Facilitator help ik organisaties (zowel management als leidinggevenden en medewerkers) bij het verbeteren van hun resultaten door gedragsverandering te realiseren. Experiential learning vormt daarbij het kloppende hart van al onze programma's en activiteiten. Mensen leren nou eenmaal het snelst van eigen ervaringen, dus door te doen. Als enthousiaste Faciliator breng ik een hoop energie in, waardoor de deelnemers niet alleen leren maar ook veel plezier met elkaar hebben!

Inschrijven nieuwsbrief

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.